همانند هر کمپین تبلیغاتی دیگری، امکان اندازه گیری آگاهی از برند با روشهای مختلف وجود دارد. این اندازه‌گیری‌ها به شما کمک می‌کند که نتایج تلاش‌های خود را بررسی کنید و ببینید که تا چه اندازه موفق بوده‌اید. گام اولیه برای شروع این بررسی، جستجوی کلمات کلیدی و کلید واژه‌های مربوط به برند شماست. برای این کار می‌توانید از همان قسمت جستجوی گوگل یا از سایر ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید. عنوان مثال اگر در حوزه تولید کفش ورزشی فعالیت می‌کنید، جستجوی کلیدواژه کفش ورزشی باید بتواند شما را در موتورهای جستجو مانند گوگل نشان دهد. 

اندازه گیری میزان آگاهی از برند

یکی دیگر از راهکارهای اندازه‌گیری آگاهی از برند این است که میزان ترافیک مستقیم به دست آمده به کسب­‌وکار آنلاین خود را بررسی کنید. هر کسی ممکن است از طریق جستجوی ارگانیک یا با استفاده از لینک‌ها در شبکه‌های اجتماعی به سایت شما برسد. با این حال، تنها کسانی که آدرس اینترنتی یا همان URL سایت شما را تایپ می‌کنند، کسانی هستند که قبلاً مشتری شما بوده و به اندازه کافی نام تجاری شما را می‌شناسند. 

به تعداد ترافیک‌های مستقیم جذب شده به وبسایت خود نگاه کنید و ببینید که آیا تعداد آنها بعد از شروع کمپین تبلیغاتی افزایش داشته است یا خیر؟ اگر مشتریان قبلی شما در بین این افراد حضور دارند و توانسته‌اید که به تعداد آنها اضافه کنید، این یعنی شما مسیر درستی را طی می‌کند. توجه به شبکه‌های اجتماعی و نرخ تعامل (Engagement Rate) در آن‌ها، تعداد فالوورها، تعداد لایک‌ها، تعداد ری‌توییت‌ها و همچنین تعداد اشتراک مطالب می‌تواند نشان دهد که کمپین اطلاع رسانی برند شما در حال کار و فعالیت است. 

اندازه گیری میزان آگاهی از برند در بازار

در نهایت، ساده‌ترین و شاید بهترین راهکار برای اندازه‌گیری میزان آگاهی از برند شما، انجام یک نظرسنجی است. به احتمال زیاد در این مورد مجبور به پرداخت هزینه است، زیرا نیاز دارید که از توانایی سایر سایت‌ها هم استفاده کنید. این نظرسنجی می‌تواند در قالب به پرسش چند سؤال ساده صورت گیرد که در سایت‌های پولی یا در خبرنامه‌ها قرار می‌دهید. طبیعتاً اگر میزان آگاهی از برند شما بالا باشد، پاسخ مثبت بیشتری در جریان این نظرسنجی دریافت خواهید کرد.

 

آگاهی از برند به عنوان یک نوع از بازاریابی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما اهمیت بالایی دارد. در واقع برخی ممکن است بگویند که این مهم‌ترین جنبه بازاریابی شماست. به دست آوردن نام تجاری مناسب می‌تواند اعتبار مورد نیاز برای به دست آوردن مشتریان در طولانی مدت را در اختیار شما قرار دهد و به رشد فروش شما در طول زمان کمک کند. احتمالاً برای تکمیل این مطلب نیاز دارید که مطالب قبلی ما را تحت عنوان برندینگ چیست و چرا باید بر روی آن سرمایه گذاری کنیم مطالعه کنید.

 

منبع : mrsalar.com