بهترین روش های یافتن مشتری ،سخت ترین چیز در آغاز یک کسب و کار چیست؟ برای عده زیادی از صاحبان کسب و کارهای جدید، پاسخ یافتن مشتری است. خصوصا اگر بودجه ی بازاریابی محدود باشد. برای فروش، اینکه محصول یا خدمتی ارائه دهید که مردم به آن نیاز دارند به تنهایی کافی نیست. اگر برای یافتن مشتری مشکل دارید، این استراتژی ها که درستی آنها در گذر زمان اثبات شده اند را بکار ببرید.

بهترین روش های یافتن مشتری

۱ – برنامه ریزی کنید

به این فکر کنید که مشتری ایده ال شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد. اگر می خواهید به یک کسب و کار چیزی بفروشید، چه واحدی به احتمال زیاد محصول یا خدمات شما را خواهد خرید، و چه افرادی (در چه سطحی از سازمان) خرید آن واحد را تایید می کنند. اگر نمی دانید با چند تماس تلفنی بفهمید! بعد ببینید آن شخص به طور معمول چطور محصولات یا خدماتی مشابه محصولات و خدمات شما پیدا می کند. به چه جاهایی برای خرید مراجعه می کنند؟ احتمالا به حرف چه کسانی گوش می دهند یا در کجا به دنبال تامین محصول یا خدمات مورد نیازشان هستند؟

راهی پیدا کنید تا اطلاعات، یا خودتان، را در مسیر آنها قرار دهید.

۲ – بدانید که برای رسیدن به موفقیت فقط چند مسیر وجود دارد

غالبا فروش زمانی اتفاق می افتد که مشتری آینده از چند منبع مختلف در مورد محصولات شما چیزهایی می شنود. هر چه بیشتر درمورد شما بشنوند، احتمال اینکه از شما خرید کنند بیشتر خواهد شد.

۳- با روزنامه های محلی کار کنید

روزنامه ها یا هفته نامه های محلی منبع بسیار خوبی برای اطلاعات تماس است و منجر به بوجود آمدن مشتریان بالقوه می شود. به دنبال اسم افرادی باشید که ارتقا پیدا کرده اند، جایزه ای برده اند، کسب و کار جدیدی شروع کرده اند، یا هر کس که به طریقی می تواند مشتری بالقوه شما باشد.

به آنها تبریک بگویید یا اگر مقاله ای چاپ کرده اند به آنها بگویید که مقاله اشان چقدر جذاب بوده است. در متن این تبریک از اسم و شعار شرکت خود استفاده کنید و اگر محصولی مرتبط با آنها دارید به آن اشاره کنید.

۴- اسپانسر شوید روش های یافتن مشتری

به دنبال رویدادهایی باشید که بازار بالقوه برای شما ایجاد کند. با مجری آن رویداد تماس بگیری و بگویید حاضرید محصول یا خدمات خود را به عنوان هدیه به شرکت کنندگان یا مجریان اهدا کنید و در عوض آنها در تبلیغاتشان از شرکت شما نام ببرند.

۵- در نشست ها و سمینارهایی که احتمال می دهید مشتریان آینده شما در آنها شرکت کنند، حضور پیدا کنید

اگر این کار را انجام داده اید و مشتری جدید برای شما نداشته است، گروههای شبکه سازی جدیدی را امتحان کنید. در روزنامه ها و سایر منابع اطلاع رسانی بگردید تا بفهمید کدام سازمانها رویدادهای مشابهی برگزار می کنند که می تواند بازار هدف شما را تقویت کند.

بهترین روش های یافتن مشتری

۶- بعد از نشست ها و جلسات، پیگیر ارتباطات خود باشید

با افرادی که دیدار کرده اید تماس بگیرید، شاید آنها مشتریان آینده شما باشند. اگر گفتند که نیازی به محصولات یا خدمات شما ندارند، از آنها بپرسید چه زمانی برای تماس مجدد در آینده خوب خواهد بود؟ یا از آنها در مورد سایر کسب و کارهایی که با آنها کار می کنند و ممکن است خریدار محصولات شما باشند بپرسید.

۷- کمی از جیب بگذارید تا در آینده سود بیشتری بدست آورید

نمونه ی بعضی از محصولات خود را به صورت رایگان ارائه دهید و از دریافت کنندگان بخواهید اگر از آن راضی بودند درمورد آن محصول به دوستان و آشنایانشان هم بگویند. یا اگر یک مشاور هستید، چند پیشنهاد رایگان ارائه دهید. می توانید این کار را در قالب یک خبرنامه انجام دهید. یا اطلاعات کافی برای انجام یک پروژه به عنوان مشاوره ارائه دهید تا توانایی خود را به آنها نشان دهید.

۸- با شبکه شخصی خود کار کنید

از دوستان خود بخواهید اگر شخصی را می شناسند که نیاز به خدمات یا محصولات شما دارد، به شما معرفی کنند، یا افرادی که ممکن است برای شما مشتریان بالقوه ای بشناسند را معرفی کنند. به آنها پیشنهاد دستمزد بدهید، اگر ساختار قیمت گذاریتان به شما امکان میدهد.

۹- درمورد رقبای موفق خود تحقیق و مطالعه کنید

چه جاهایی تبلیغ می کنند؟ کجا شبکه سازی می کنند؟ از چه تاکتیک هایی استفاده می کنند؟ چیزهایی که برای آنها مفید است می تواند برای شما هم مفید واقع شود.

۱۰- بجای یک تبلیغ بزرگ از چند تبلیغ کوچک استفاده کنید

بودجه تبلیغاتی خود را صرف یک تبلیغ بزرگ نکنید، اگر رقبای شما مثلا در مجله ای خاص پیوسته تبلیغ می کنند، شما هم در آن مجله تبلیغ کنید.

۱۱- تبلیغات کلیکی و سایر روشهای تبلیغات آنلاین را امتحان کنید

برای پایین نگه داشتن هزینه ها، تبلیغات آنلاین خود را طوری تنظیم کنید که فقط در مناطق جغرافیایی که شما می توانید خدمات رسانی کنید نشان داده شوند. سهمیه بندی روزانه و ماهانه انجام دهید و حساب کاربری خود را در چند روز اول پیوسته چک کنید.

۱۲- آدرس و اطلاعات تماس خود را در گوگل ثبت کنید

به علت تحریم ایران توسط گوگل، فعلا این قابلیت برای ایرانیان در دسترس نمی باشد. علاوه بر گوگل در سایر مراجعی که کسب و کارها ثبت می شوند، کسب و کار خود را ثبت کنید.

روش های یافتن مشتری

۱۳- وقتی مشتریان خرید نمی کنند از آنها بازخورد بخواهید

آیا محصولی یافته اند که نیازهای آنها را بهتر برطرف کرده است؟ آیا تصمیم دارند دیگر اصلا از شما خرید نکنند؟ یا فقط خریدشان را به تعویق انداخته اند؟ آیا سفارش دادن در سایت شما را کاری دشوار دیده اند؟

از اطلاعاتی که بدست می آورید استفاده کنید و تغییرات لازم را بدهید و خواهید دید که فروش افزایش خواهد یافت.

منبع مدیرایران