دلایل اهمیت بهینه سازی سایت برای موبایل و گوشی های هوشمند، زمانی که اینترنت جایگاه خود را در زندگی بشر پیدا کرد و توانست به عنوان یک ابزار مهم برای انجام امورات روزمره مورد استفاده قرار بگیرد، صحبتی از گوشی‏ها‎ی همراه نبود. شاید کسی تصور نمی کرد که روزی بتواند در خیابان قدم بزند و در عین حال ایمیل خود را چک کند. این در حالی است که با ورود گوشی‏‌ها‎ی هوشمند، هر غیرممکنی، ممکن شد و گوشی‏ها‎ توانستند همچون کامپیوترهای رومیزی و لب تاب‏ ها‎، عمل کنند.

بهینه سازی سایت برای موبایل و گوشی های هوشمند

در این میان نباید از تلاش موتورهای جستجو غافل شد. زمانی که گوشی‏ ها‎ی هوشمند می‎آمدند تا ساعت‏ها‎ی زیادی از زندگی بشر را در تسخیر خود درآورند، همزمان موتورهای جستجو نیز به دنبال راه حل‏ها‎یی بودند تا بتوانند از طریق آنها، اعتماد کاربران را به خود جلب نمایند. شاید یکی از نمودارترین تلاش‏ها‎ی موتورهای جستجو، طراحی مرورگرهایی بود که قابل نصب شدن بر روی تلفن ‏ها‎ی همراه باشند. برای مثال گوگل کروم، فایر فاکس و … بر روی تلفن ‏ها‎ نصب می‎شوند تا کاربران را در ورود به سایت‏ها‎ یاری دهند.

با این توضیحات، باید به سراغ مدیران وب سایت‏ها‎ رفت و آنها را متوجه اهمیت سئو و بهینه سازی سایت برای موبایل، نمود. زمانی که شرکت گوگل نسخه‏ ها‎یی از موتور جستجوی خود را برای اندروید و IOS طراحی می‎کند، بدین معناست که پارامترهایی را نیز برای موبایل‏ها‎ در نظر گرفته است. به همین دلیل بهینه سازی سایت برای موبایل اهمیت پیدا می‎کند.

دلایل بهینه سازی سایت برای موبایل

مرورگرها در دوره‏ ها‎ی زمانی نامشخص، معیارهای خود را برای رتبه بندی وب سایت‏ها‎ تغییر می‎دهند. این امر در رابطه با مرورگرهای موجود در موبایل‏ها‎ نیز صدق می‎کند که توانایی بهینه سازی وب سایت‏ها‎ برای موبایل، می‎توانند به افزایش تعداد بازدید کننده ‏ها‎ی سایت بیانجامد. این امر به سه دلیل انجام می‎شود که عبارتند از:

  • بازخورد بازدیدکنندگان هنگامی که با کامپیوتر شخصی وارد سایت می‎شوند، با زمانی که از طریق گوشی‏ها‎ی هوشمند این کار را انجام می‎دهند، متفاوت است چرا که فضای در دسترس مانیتور افراد تا حد چشمگیری کوچک می‎شود.
  • در سال‏ها‎ی اخیر تعداد کاربران گوشی‏ها‎ی هوشمند رو به فزونی نهاده است. از سوی دیگر اینترنت وایرلس و امکان اتصال موبایل‏ها‎ به آن، ورود به سایت‏ها‎ی اینترنتی از طریق گوشی‏ها‎ی همراه را تسهیل نموده است.
  • موتورهای جستجو تلفن‏ ها‎ی هوشمند را با اهمیت می‎دانند و به همین دلیل بهینه سازی سایت برای موبایل را یک پارامتر مهم جهت رتبه بندی سایت‏ها‎ در نظر می‎گیرند. این امر تا آنجا پیش رفته است که گوگل راهنمای خود جهت بهینه سازی سایت برای موبایل را منتشر کرده است. در وبمستر گوگل قسمت مشخصی برای نمایش خطاهای خوانش سایت توسط روبات‏ها‎ی موبایل ایجاد شده که تاثیر زیادی بر رتبه بندی سایت‏ها‎ دارد.

راه‏ها‎ی بهینه سازی سایت برای موبایل

گوگل به عنوان یکی از مهمترین موتورهای جستجو، به منظور بهینه سازی سایت برای موبایل، چندین فاکتور را در نظر گرفته است که با رعایت آنها می‎توان رتبه سایت را افزایش داد. این فاکتورها عبارتند از:

برای طراحی رسپانسیو یا سایت واکنش‎گرا از کدهای HTML ارسالی برای موبایل و کامپیوتر به شکل یکسان و شبیه بهم استفاده می‎شوند.

استفاده از کدنویسی صحیح در بهینه سازی سایت برای موبایل

با استفاده از دستورات CSS، می‎توان نحوه نمایش و چیدمان اطلاعات در صفحه را تغییر داد. برای مثال، زمانی که طراح سایت مشخص می‎کند که اگر عرض صفحه کمتر از 500 مگاپیکسل باشد و در خواست می کند تا اسلایدر سایت نمایش داده نشود، چرا که تصاویر و محتویات آن در ابعاد بیشتر از 500 پیکسل قابل تشخیص نخواهد بود؛ این دستور قابل اجرا خواهد بود. این روش توسط گوگل به منظور بهینه سازی نسخه موبایل سایت در نظر گرفته شده و در آن کدهای HTML با توجه به نوع دستگاه مورد استفاده متفاوت است. داشتن تخصص در زمینه کدنویسی‏ها‎ی پیشرفته و متناسب در هدر سایت، یکی از ملزومات اجرای این روش می‎باشد.

بهینه سازی سایت برای نمایش در موبایل

روش های بهینه سازی وب برای گوشی های همراه

ریسپانسیو یکی از روش‏ها‎ی بهینه سازی سایت برای مرورگرها و موبایل می‎باشد. در این روش اگر شکل و ساختار صفحات درون موبایل بهم ریخته شود، می‎توان آن را به شکل دلخواه نمایش داد. در این روش، کاربران به راحتی می‎توانند محتویات سایت را مشاهده کنند. این امر بدون نیاز به ریدایرکت کردن آنها به آدرس جدید صورت می‎گیرد.

لازم به ذکر است که اگر طراح سایت، روش رسپانسیو را انتخاب و همه مراحل بهینه سازی سایت برای موبایل را بخوبی طی نموده باشد، باید از درک گوگل نسبت به تلاش‏ها‎ی خود، اطمینان حاصل نماید. بدین منظور نباید دسترسی روبات‏ها‎ی گوگل به فایل‏ها‎ی CSS و جاوا اسکریپ سایت خود را محدود کند چرا که گوگل باید قادر به تشخیص رسپانسو بودن سایت شود.

راهکارهای بهینه سازی سایت برای موبایل

ایجاد یک نسخه کاملا مجزا از سایت مخصوص تلفن‏ها‎ی همراه و راهنمایی کاربران به آن نسخه، روش دیگری جهت بهینه سازی سایت برای موبایل می‎باشد. مدیران سایت با استفاده از تکنیک‏ها‎ی مربوطه، ارتباط میان نسخه موبایل و نسخه اصلی سایت را به گوگل نشان می‎دهند تا این دو را به عنوان دو سایت مستقل از یکدیگر به حساب نیاورد؛ بلکه آن‏ها‎ را در کنار یکدیگر شناسایی نماید. علاوه بر این، باید تمامی مراحل طراحی برای این نسخه موبایلی، از ابتدا صورت بگیرد.

نظر گوگل درباره بهینه سازی سایت برای موبایل

گوگل سه راه را جهت بهینه سازی سایت برای موبایل و تبلت استاندارد دانسته و روبات های گوگل قابلیت تشخیص آن را خواهند داشت.

بهینه سازی استاندارد سایت برای موبایل و گوشی های هوشمند

اولین و بهترین راه برای اینکار استفاده از طراحی رسپانسیو یا واکنشگرا است. در این روش کدهای HTML ارسالی برای موبایل و کامپیوتر یکسان هستند ولی با استفاده از دستورات CSS نحوه نمایش و چیدمان اطلاعات در صفحه تغییر خواهد کرد. بعنوان مثال شما میتوانید تعیین کنید که اگر عرض صفحه نمایش کاربر سایت کمتر از ۴۰۰ پیکسل باشد (مینی تبلت) اسلایدر سایت بطور کلی نمایش داده نشود، زیرا تصاویر و محتویات آن در این ابعاد قابل تشخیص نخواهند بود.

برتری این روش به دو روش دیگر آن است که تشخیص کاربرانی که با گوشی همراه خود وارد شده اند بسیار ساده تر بوده و نیازی به ریدایرکت کردن آنها به آدرس جدیدی وجود ندارد.

پذیرایی مجزا یا Dynamic Serving روش پیشنهادی دوم از طرف گوگل برای بهینه سازی نسخه موبایل سایت است. در این روش کدهای HTML نمایش داده شده به کاربران با توجه به نوع دستگاه مورد استفاده تفاوت میکند و شما برای انجام این کار نیازمند کدنویسی های پیشرفته و متناسب در هدر سایت خود خواهید بود.

روش سوم که در واقع قدیمی ترین روش بهینه سازی بوده و تقریبا در پایان راه خود قرار گرفته است، شامل ایجاد یک نسخه کاملا مجزا از سایت مخصوص تلفن های همراه و راهنمایی کاربران به آن نسخه می باشد. دراین روش شما باید با استفاده از تکنیک های مربوطه ارتباط میان نسخه موبایل و نسخه اصلی سایت را به گوگل بفهمانید تا این دو را بعنوان دو سایت مستقل از یکدیگر نشناسد. همچنین شما باید کلیه مراحل طراحی را برای این نسخه موبایلی از ابتدا انجام دهید.

نکته ای که در پایان باید به آن اشاره کنیم آن است که اگر شما روش طراحی سایت رسپانسیو را انتخاب کرده و همه مراحل بهینه سازی سایت برای موبایل را بخوبی طی نمودید، باید از درک گوگل نسبت به تلاش های خود مطمئن شوید. برای اینکار نباید دسترسی روبات های گوگل به فایل های CSS و Javascript سایت خود را محدود کرده باشید تا قادر به تشخیص رسپانسو بودن سایت شما باشند.

 

منبع وبسایت : کتب