ویکتوریا سکرت Victoria’s Secret را می توان یکی از پر تقاضا ترین برند ها در زمینه عطر و ادکلن و اسپری بدن در ایران دانست. اما شهرت و آوازه این برند جهانی است. در این مطلب قصد داریم بیوگرافی این شرکت مشهور را برای شما بیان کنیم تا با این برند آمریکایی بیشتر آشنا شوید. چهل سال پیش یعنی در سال ۱۹۷۷ شرکت Victoria’s Secret در ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا تاسیس شد. البته در حال حاضر دفتر مرکزی این شرکت در ایالت اوهایو قرار دارد. روی ریموند موسس ویکتوریا سکرت این نام را با کمک همسر خود به وجود آورد و در حالی که در سن سی سالگی بود، اولین فروشگاه را با این نام تاسیس کرد. ویکتوریا سکرت در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ شعبه و فروشگاه های بزرگ در سراسر جهان دارد و کارمندان، طراحان و مدل های زیادی در این شرکت بزرگ مشغول به کار هستند.

ویکتوریا سکرت Victoria’s Secret طراح، تولیدکننده و فروشنده‌ی لباس‌های زنانه و محصولات آرایشی و بهداشتی است. این برند بزرگ‌ترین خرده‌فروش لباس‌های زیر زنانه در آمریکاست و در حقیقت زیرمجموعه‌ی ال برندز L. Brands, شرکتی با سهامی عام است. ویکتوریا سکرت در سال ۱۹۷۷ در واکنش به چیزی که بنیان‌گذار برند آن را "پیژامه‌های گل‌دار بدشکل" توصیف می‌کرد، شروع به کارکرد که توانست پنج سال بعد از تأسیسش تعداد فروشگاه­هایش را به پنج عدد رسانده و کاتالوگ موفقی طراحی کند. در سال ۱۹۹۰ برند توسط ال برندرز خریداری شد و تمرکز خود را فقط به تولید پوشاک زنانه معطوف کرد که توانست خیلی سریع در زمینه فروش پستی به موفقیت برسد. در سال ۲۰۰۰ در تلاشی برای تغییر تصویر خود،  تمرکز خود را بیشتر بر روی مشتریان خود و طراحی لباس‌های مد روز معطوف کرد و جاذبه­‌ جنسی را در رده­‌های بعدی اهمیت قرار داد.

ایده برند ویکتوریا سکرت از کجا آمد؟ 

صاحب برند ویکتوریا سکرت، ایده‌ی جدیدی داشت. اما هرگز فکر نمی‌کرد که ایده‌اش تا کجا پیش خواهد رفت. داستان شکل‌گیری برند از جایی شروع شد که روی ریموند Roy Raymond که دانشجوی رشته‌ی ام بی ای MBA  دانشگاه استنفورد بود، خواست تا برای زنش لباس‌زیر بخرد اما جسارت خرید آن از یک مجتمع تجاری را نداشت. ایده‌ی بازگشایی مکانی بزرگ که مردها هنگام خرید لباس‌زیر در آن احساس شرم نکنند در ذهنش شکل گرفت. او چهل هزار دلار وام بانکی گرفت، چهل هزار تای دیگر هم از بستگان خود قرض گرفت و با آن فروشگاهی افتتاح کرد و نام آن را ویکتوریا سکرت گذاشت. در سال اول فعالیت خود توانست پانصد هزار دلار درآمد کسب کند. او کاتالوگی طراحی کرد و سه فروشگاه دیگر راه انداخت و پنج سال بعد شرکت خود را به Leslie Wexner and the Limited به قیمت یک‌میلیون دلار فروخت. پایان خوش؟ نه،  منتظر شنیدن مابقی داستان باشید وقتی‌که دو سال بعدازاین ماجرا ارزش شرکت بالغ‌بر پانصد میلیون دلار شد در حالی که ریموند فقط می‌خواست برای همسر خود لباس بخرد.

در سال ۱۹۸۳ وکسنر لسلی مدل فروش شرکت را دگرگون کرد. او شیوه‌ی زیان‌آور فروش لباس‌های زیر به مردان را کنار گذاشت و به‌جای آن تمرکز خود را بر روی خریداران خانم معطوف کرد. درنتیجه ویکتوریا سکرت به پایگاه اصلی فروش لباس‌های قابل‌قبول زنانه رسید. به این ترتیب، رنگ‌ها، الگو‌ها و استایل­‌های جدید با بسته‌بندی‌های زیبا و اغواگرانه برای جذب طبقه‌ی مرفه اروپایی به‌منظور جلب نظر زنان وارد بازار شدند.

در سال ۱۹۸۵ هاوارد گراس Howard Gross به سمت مدیرعاملی برند برگزیده شد. در اکتبر همان سال لس‌آنجلس تایمز در گزارشی اعلام کرد ویکتوریا سکرت در حال ربودن سهم بازار درفروش لباس‌های زیر زنانه از مراکز فروش بزرگ است. در سال ۱۹۸۷، کاتالوگ این برند جزو پرفروش‌ترین کاتالوگ‌ها قرار گرفت. در سال ۱۹۹۰ طبق گزارش‌ها فروش شرکت طی چهار سال چهار برابر شد که این امر شرکت را به یکی از پررونق‌ترین شرکت‌ها در زمینه­‌ی سفارش پستی قرار داد. برند ویکتوریا سکرت در سال ۱۹۹۲ اولین خط تولید عطر خود را نیز راه‌اندازی کرد.

محصولات ویکتوریا سکرت

دامنه اصلی فعالیت های این شرکت در زمینه طراحی و تولید لباس زیر زنانه است و کار کمپانی نیز با فعالیت در این صنعت آغاز شد. فعالیت های این شرکت باعث شد تا توجه ها به این زمینه بیشتر شود و می توان این شرکت را، یکی از شرکت های پیشگام در صنعت مد، البته در زمینه تخصصی خود دانست. این شرکت آمریکایی در حال حاضر بزرگ ترین شرکت فعال در این صنعت می باشد، اما دامنه محصولات این شرکت تنها به این محصولات ختم نمی شود. در حال حاضر ویکتوریا سکرت یکی از طراحان و تولید کنندگان بزرگ در زمینه ساخت انواع عطر و اسپری های بدن و حتی لوازم و اقلام آرایشی می باشد. عطر ها و اسپری های این کمپانی در کشور ما نیز طرفداران زیادی دارد و شهرت خوبی برای خود دست و پا کرده است.

فروشگاه ویکتوریا سکرت

 

موفقیت های برند Victoria’s Secret

ایده ریموند ایده خوبی بود، اما این ایده مشکلاتی هم داشت. به مرور ویکتوریا سکرت به سمت ورشکستی می رفت. در شرایط بحرانی ویکتوریا سکرت، مالک یکی از فروشگاه های زنجیره ای لوازم ورزشی در سانفرانسیسکو به نام لسلی وکسنر Leslie Wexner در حالی که قصد بازدید از یکی از شعبه های فروشگاه های خود در سانفرانسیسکو را داشت، به بازدید از فروشگاه ویکتوریا سکرت رفت. وکسنر که قصد سرمایه گذاری در یک تجارت جدید را داشت استعداد خوبی در برند ویکتوریا سکرت برای رشد بیشتر دید. او تصمیم به سرمایه گذاری در ویکتوریا سکرت گرفت. ریموند ویکتوریا سکرت را به مبلغ تنها یک میلیون دلار به وکسنر فروخت. وکسنر استراتژی ها و اهداف این برند را به طور کلی تغییر داد و همچنین ایده هایی نیز به ویکتوریا سکرت تزریق کرد که باعث احیا و پیشرفت بی نظیری در این شرکت شد.

ریموند تا یک سال پس از فروش ویکتوریا سکرت به عنوان مدیر عامل این شرکت باقی ماند. چند سال پس از آن ریموند از همسرش جدا شد و سپس در سال ۱۹۹۳ از دنیا رفت. برندی که ریموند با مبلغی جزئی به وکسنر فروخت اکنون درآمد خالص سالانه بالغ بر ۵ میلیارد دلار دارد. قطعا ریموند از این تصمیم خود پشیمان شده است.

ویکتوریا سکرت قسمت بزرگی از موفقیت های خود را مدیون گریس نیکولز (Grace Nichols) می باشد. Grace Nichols در سال ۱۹۸۶ به ویکتوریا سکرت پیوست. او در پست های مختلف در ویکتوریا سکرت فعالیت کرد و سرانجام در سال ۱۹۹۱ به عنوان مدیر کل این مجموعه انتخاب شد. تحت مدیریت گریس نیکولز ویکتوریا سکرت به عنوان یکی از ده برند شناخته شده در صنعت پوشاک شهرت خوبی برای خود دست و پا کرد. با قرار گرفتن جزو ۱۰ برند شناخته شده در زمینه تولید پوشاک و مدیریت بی نظیر گریس نیکولز ویکتوریا سکرت پیشرفت زیادی کرد و درآمد آن افزایش یافت. مدل های این کمپانی و نمایش های مد این شرکت نیز شهرت زیادی به دست آوردند و همچنین میزان فروش مجله ویکتوریا سکرت نیز افزایش یافت.

عوامل موفقیت برند ویکتوریا سکرت

ازجمله عوامل موفقیت این برند می‌توان به توجه بسیار به تجربه‌ی خرید مشتریان نام برد. سه عامل دیگر که به تداوم موفقیت آن‌ها کمک کرد را می‌توان اینگونه طبقه­ بندی کرد:

  •     فشن شوها و تأثیری که مدل‌های این برند بر آوازه‌ی آن در سرتاسر دنیا داشتند.
  •     کاتالوگ محصولات
  •     انتخاب جایگاه مناسب برای نمایش محصولات خود در فروشگاه‌های آنلاین و خرده‌فروشی‌ها

امروزه باوجود رکود در میزان فروش، ویکتوریا سکرت باز هم با فروش سالیانه‌ی ۸ میلیارد دلار و ۱۰۰۰ فروشگاه در سرتاسر دنیا، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

ورود به صنعت تولید عطر و لوازم آرایشی و زیبایی

ویکتوریا سکرتی ها در سال ۱۹۹۲ خط تولید عطر و ادکلن خود را به راه انداختند. عطر های زیادی تاکنون توسط ویکتوریا سکرت ساخته شده و می توان بیشتر آن ها را موفق دانست. اما در این بین اسپری های بدن و کرم بدن های ویکتوریا سکرت توانستند موفقیت های چشمگیر و فروش فوق العاده ای بدست بیاورند. این محصولات در حال حاضر در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. در حال حاضر ویکتوریا سکرت به سه بخش اصلی تقسیم شده است. قسمت زیبایی و محصولات مرتبط که ساختمان اصلی آن در نیویورک قرار دارد و جز یکی از سه قسمت اصلی این شرکت می باشد. بخش دیگر این شرکت، مجله و فروشگاه آنلاین است و مهمترین قسمت از این کمپانی فروشگاه ها و شعب آن است.

فرشتگان ویکتوریا سکرت

یکی دیگر از قسمت هایی که ویکتوریا سکرت همیشه در آن درخشیده است نمایش های مد است. این نمایش های مد که توسط مدل های معروف این کمپانی انجام می شود طرفداران بسیار زیادی دارد. از مدل های ویکتوریا سکرت با عنوان فرشته های ویکتوریا سکرت (Victoria’s Secret Angels) یاد می شود.

فعالیت های دیگر برند ویکتوریا سکرت

این شرکت آمریکایی در زمینه های دیگری مانند تولید انواع لباس شنا و حتی طراحی و تولید کفش نیز دست داشته است، اما در حال حاضر بیشتر تمرکز این کمپانی بر طراحی و تولید انواع لباس زیر زنانه و تولید محصولات مرتبط با زیبایی، بهداشت و انواع عطر ها و محصولات کادویی و از این دست کالاها می باشد. در سال ۱۹۹۵ ویکتوریا سکرت ساخت وبسایت مخصوص فروش آنلاین خود را نیز شروع کرد. این پروژه که در سال ۱۹۹۸ بهره برداری شد موفقیت را برای این شرکت در پی داشت. جالب است بدانید که تنها پس از ۲۰ دقیقه از گذشت شروع کار وبسایت فروش، اولین سفارش توسط یک مشتری در ایالت کلورادو ثبت شد.