کدال مخفف عبارت انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies بوده که به معنای سامانه یا پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته شده(فهرست شده در بورس) است. این سامانه در واقع یک سامانه الکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های دیگر جهان راه‌اندازی شده است.

کدال سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران

کدال سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است. این سامانه در واقع یک سامانه الکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های دیگر جهان راه‌اندازی شده‌است. سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف سامان‌دهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون تشکیل شد. بر اساس ماده ۷ این قانون، اتخاذ تدابیر لازم برای پیش‌گیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات مهم توسط شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بر عهده هیئت مدیره این سازمان است. در همین راستا و به منظور افزایش شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه ایران و کاهش فاصله زمانی بین تهیه اطلاعات تا انتشار آن به عموم، ایجاد سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران از آبان ۱۳۸۵ در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

کدال سامانه ای برای تحلیل بهتر

همان‌طور که می‌دانید، یکی از بازار‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری، بازار بورس اوراق بهادار است. سرمایه‌گذاری در این بازار نیازمند اطلاعات و همچنین تحلیل‌های سطح کلان و خرد نسبت به شرکت‌های ثبت‌ شده در بورس اوراق بهادار است. یکی از ابزار‌هایی که می‌تواند به جمع‌آوری اطلاعات و آگاهی درباره وضعیت و فعالیت‌های شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران کمک کند، سامانه‌ای به نام کدال است که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح می‌دهیم.

 

سازمان بورس اوراق بهادار ایران همانند بسیاری از بازار‌های سرمایه و بورس دنیا اقدام به ایجاد یک سامانه یا درگاه آنلاین کرده است که براساس مواد قانونی بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذر ۱۳۸۴)، از حقوق سرمایه‌گذاران بورس حمایت کند.

حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران در کدال

هدف از ایجاد و راه‌اندازی سامانه کدال، ساماندهی، حفظ و نگهداری و انتشار الکترونیکی اطلاعات مالی و اطلاعات مربوط به سهام(مجامع و…) شرکت‌های ثبت‌شده در بورس اوراق بهادار ایران است. طبق ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه ۱۳۸۴)، «سازمان بورس و اوراق بهادار» در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و باهدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به‌منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و بر اساس ماده ۷ همان قانون، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات با اهمیت توسط شرکت‌های ثبت‌شده نزد «سازمان» بر عهده هیئت‌مدیره این سازمان است.

در این خصوص سامانه یکپارچه گردآوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات به نشانی codal.ir به‌منظور مکانیزه کردن جمع‌آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان و سایر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود هستند، طراحی ‌شده است.

جهت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید

سامانه کدال

منبع: مجله کسب و کار کتب