آگاهی از برند یکی از نکاتی است که شاید بیشتر نام‌های تجاری معروف و محبوب دنیا به خوبی با آن آشنا هستند و برندهای تازه کار به دنبال رسیدن به آن هستند. هنگامی که استراتژی بازاریابی خود را در کنار یکدیگر قرار می‌دهید، به احتمال زیاد نتیجه آن چیزی جز بستن قرارداد و رساندن شرکت به موفقیت نیست. اما نباید فراموش کنیم که بازاریابی همیشه این نتایج فوری را به ما نمی‌دهد. گاهی شما به عنوان بازاریاب باید بازی طولانی مدتی را  اجرا کنید تا مشتریان دلخواه خود را به دست بیاورید. در واقع شما باید نام تجاری و برند خود را به مخاطبان مورد نظر معرفی کنید، با مشتریان رابطه جدید ایجاد کنید و سپس در نهایت برنامه فروش خود را ببندید. همه این موارد در قالب آگاهی از برند آغاز می‌شود.

تعریف آگاهی از برند 

آگاهی از برند یا آگاهی از نام تجاری به صورت یک تعریف ساده خلاصه می‌شود، اما رسیدن به مفهوم آن کمی سخت به نظر می­رسد. آگاهی از برند دانش و اطلاعاتی است که مشتریان در مورد برند و نام تجاری مورد نظر خود دارند. در واقع هنگامی که مشتریان نام تجاری شما یا هر شرکت دیگری را می‌شنوند، باید بدانند که شرکت مورد نظر چه چیزی را می‌فروشد و چه ارزش‌هایی را نشان می‌دهد.  به عنوان مثال، اگر نام تجاری و برند «SAMSUNG» را می‌شنوید، احتمالاً بلافاصله به کالاهای خانگی، گوشی‌های هوشمند، ابزارهای دیجیتال و تکنولوژی‌های جدید در حوزه الکترونیک و با قیمت‌های مقرون به صرفه فکر می‌کنید. اگر نام برندی مانند ZARA را بشنوید، به احتمال زیاد به سراغ پوشاک و لباس‌های مربوط به آن‌ها خواهید رفت که به عنوان یک برند معروف در بازار شناخته می‌شود.

  در هر دو مورد بالا، این ارتباطات نقش مثبتی دارند و به احتمال زیاد توصیف مشخص و کاملاً واضح از حوزه فعالیت برند و نحوه فروش محصولات مختلف آنها را ارائه می‌دهد. هدف شما یا هر بازاریاب دیگری در جریان آگاهی از برند باید به دست آوردن مخاطب هدف و جلب توجه آنهاست. این برنامه‌ریزی باید بتواند ارتباط مثبتی بین کسب­وکار شما و مشتری به وجود بیاورد و بتواند ارتباطی مانند برندهای بالا ایجاد کند.

افزایش آگاهی از برند

افزایش آگاهی از برند مانند هر جنبه دیگری از کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات شما، به استراتژی دقیق نیاز دارد. برای شروع، ارائه بهترین محصول و بهترین خدمات ممکن نیاز اولیه شماست. مهم نیست که مشتریان اصلی و فعلی شما تا چه اندازه کوچک هستند، اما می‌توانید از آنها برای معرفی و انتشار برند خود استفاده کنید. مطمئن شوید که آنها این برند را به خوبی پخش می‌کنند و برای معرفی آن کم نمی‌گذارند.

در گام دوم می‌توانید با کمک کلمات و عبارات مختلف برند تجاری خود را بیشتر معرفی کنید. ایجاد محتوای ارزشمند برای مخاطبان هدف و یا کارهای خوبی که در جامعه و برای افراد مختلف می‌توانید انجام دهید مواردی دیگری هستند که آگاهی از برند شما را افزایش می‌دهند. کمک کردن به یک موسسه خیریه یا کمک در قالب‌های مختلف برای یک گروه انسان دوستانه می‌تواند ارزش شما را نشان دهد.

تبلیغات آثار خوبی بر معرفی برند و نام تجاری شما دارد. راهکارهای مختلفی را برای شخصی سازی نام تجاری خود پیدا کنید و سعی کنید مردم را با داستان‌های شخصی به سمت خود بکشانید. حتی اگر شخص واقعی برای ایجاد یک داستان یا برنامه در دسترس شما نیست، می‌توانید به سراغ یک فرد محبوب بروید و از محبوبیت او استفاده کنید. به عنوان مثال داستان خوب شامل مواردی می‌شود که چگونه نام تجاری شما به یک شخص کمک کرد تا به اهداف خود برسد، یا وضعیت زندگی شخصی خود را بهبود ببخشند یا اینکه چگونه توانایی بالقوه یک فرد را کشف کرده‌اید.

مردم ارزش‌های برند شما را با کمک داستان‌ها و روایت‌ها بهتر از هر نسخه بازاریابی درک می‌کنند.

گام نهایی شما استفاده از فرصت بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جستجو یا همان SEO برای بالا بردن آگاهی از برند است. ایجاد مسابقه در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از فرصت‌های مختلف برای خوشحال کردن مشتریان و استفاده از سایر راهکارهای سئو می‌تواند شما را در بازاریابی دیجیتالی تقویت کند و از این طریق میزان آگاهی از نام تجاری خود را در بین افراد آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهید.

اهمییت ایجاد آگاهی از برند (Brand awareness) 

آگاهی از برند (Brand awareness) تماما راجع به چیز یا چیز هایی است که مشتریان پس از دیدن یا شنیدن اسم شرکت شما،در ذهنش تداعی میشود. این مفهوم می تواند در زمینه های زیر به شما کمک کند:

  • ارتقا کسب و کار    
  • معرفی موفقیت امیز محصوات یا خدمات    
  • ایجاد آبرو
  • اعتباربرای کسب وکارتان    
  • ایجاد تمایز در خدمات شما با رقبا    
  • پیدا کردن مشتریان وفادار 

اگر کسب وکار هویت برند قوی ندارد،مردم درباره شرکت شما قطعا حتی فکر هم نخواهند کرد.به همین خاطر بسیار ضروریست که برند خود را تقویت کنید تا بتوانید از موفقیت های بعد از بهره مند شوید. آگاهی از برند از مهم ترین جنبه های کمپین های تبلیغاتی است.معرفی درست و صحیح محصولات و خدمات خود به مشتریان باالقوه در قدم و نگاه اول بسیار حایز اهمییت است.طوری که این اولین آگاهی مشتری از برند شما می تواند در نقش مفهوم Brand awareness در ذهن او قرار بگیرد.یعنی پس از این معرفی چیزی که در ذهن او راجع به شرکت شما تداعی می شود همان اطلاعاتی است که شما در دیدار یا ملاقات اول به او ارایه کرده اید پس سعی کنید بسیار هوشمندانه،هنرمندانه و حرفه ای این معرفی را انجام دهید.