بازاریابی دیجیتال نوعی از بازاریابی است که از طریق کانالهای دیجیتال چه آنلاین و چه غیرآنلاین انجام میشود. در این روش، از تمامی ظرفیتها و کانالهای ممکن و موجود در دنیای دیجیتال استفاده میشود تا اطلاعات به مشتری یا مصرفکننده رسانده شود.پس اگر دقت بفرمایید، بازاریابی دیجتال محدود به اینترنت و یا رسانههای الکترونیکی نیست. به بیان دیگر، بازاریابی دیجیتال از دو بخش یا دو فرآیند تشکیل شده است: فشار و کشش. بخش فشار فرآیندی است که به مصرفکننده دسترسی ایجاد میکند و بر او تأثیر میگذارد. در مقابل بخش کشش فرآیندی است که شما انجام میدهید تا زمانی که مصرفکننده به دنبال شما گشت شما را بیابد.
ترفندهای بازاریابی دیجیتال برای تجارت های کوچک
ایجاد محتواهای مجاب کننده:
با کاهش روز افزون توجه افراد به تبلیغات و محتواهای تبلیغاتی و رسیدن میانگین زمان توجه افراد به یک محتوا به ۸ ثانیه، صاحبان وب سایت ها به ازای هر محتوا تنها ۸ ثانیه فرصت دارند تا توجه کاربران را جلب نمایند از این رو ایجاد محتوای جذابی که بتواند نظر کاربران را جلب نماید و کاری کند که کاربران با آن وارد تعامل شوند یک موفقیت بزرگ در زمینه بازاریابی محتوا می باشد. اکثر افراد زمانی که با نوشته های بسیاری در یک صفحه مواجه می شوند به هیچ وجه تمایلی به خواندن آن ندارند و حتی زحمت خواندن تیترها و عناوین را هم به خود نمی دهند، اما محتواهایی که تصویری و بصری هستند یعنی عکس ها و ویدیو ها بیشتر نظر کاربران را جلب می نمایند از این رو قرار دادن عکس ها و ویدیو ها داخل یک محتوای متنی موجب می شود زمانی که کاربران در حال اسکرول کردن صفحه هستند با دیدن محتواهای تصویری اندکی تعلل نمایند و توجه آنها جلب گردد. علاوه بر این شما می توانید توضیح کوتاهی را در داخل یک عکس بگنجانید، یعنی تصویری از یک محصول خود در وب سایت قرار دهید و یک توضیح کوتاه و جذاب داخل عکس درباره این محصول قرار بدهید این مساله موجب می شود که کاربران با خواندن آن نسبت به محصول شما کنجکاو تر شوند و به دنبال توضیحات بیشتر درباره آن محصول بگردند. علاوه بر این شما می توانید تصاویری که دارای توضیحات کوتاهی درون خود می باشند و همچنین ویدیو هایی که دارای توضیحات شفاهی درباره محصولات می باشند را در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و اینستاگرام به اشتراک بگذارید از کاربران بخواهید که برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شما مراجعه نمایند.
ایجاد پروفایل های کاری در شبکه های اجتماعی:
شبکه های اجتماعی امروزه بخش عظیمی از استفاده مردم از اینترنت را به خود اختصاص داده اند، از این رو داشتن یک پروفایل کاری در شبکه های اجتماعی مختلف که به خوبی سازمان دهی شده باشد برای هر تجارت کوچکی که قصد گسترش کار خود و بهبود میزان سود دهی خود را دارد، ضروری است. پیش از هر کاری برای ایجاد یک پروفایل کاری در شبکه های اجتماعی شما باید یک تصویر مناسب و گویا از تجارت خود به عنوان عکس پروفایل در شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید این تصویر باید به گونه ای باشد که فعالیت تجارت شما و یا محل تجارت شما به خوبی نمایش دهد. استفاده از یک تصویر پروفایل مناسب موجب می شود که افراد بتوانند تجارت شما را به خوبی به خاطر بسپارند و درک درست تری از نوع تجارت شما بدست آورند. ایجاد یک پروفایل کاری خوب و با کیفیت که دائما فعالیت داشته باشد موجب می شود که افراد بتوانند اعتماد کنند که تجارت شما یک تجارت واقعی است و همچنین کامنت هایی که کاربرانی که از شما خرید کرده اند در زیر پست های شما می گذارند و یا انتشار تصاویری از خدماتی که شما به کاربران ارائه داده اید (مثلا بسته هایی که با پست برای آنها ارسال نموده اید یا پیام هایی که کاربران برای مطلع ساختن شما از رسیدن بسته نام برده به دستشان ارسال نموده اند) می تواند در جلب اعتماد دیگر کاربران نقش به سزایی داشته باشد.
اخذ اجازه از کاربران برای بازاریابی:
علاوه بر محتواهایی که شما به صورت عمومی و برای انجام بازاریابی های عمومی در اینترنت منتشر می نمایید شما می توانید پروسه بازاریابی را به صورت خصوصی و انفرادی برای افراد مختلف و کاربران خود انجام دهید. برای این کار شما باید مطالب و محتواهایی که تشخیص می دهید برای آنها جالب است را به صورت یک پیام شخصی یا یک ایمیل برای آنها ارسال نمایید. اما پیش از انجام این کار باید از آنها کسب اجازه کنید و از آنها بپرسید که آیا تمایل به دریافت پیام های شخصی از جانب شما دارند یا خیر؟ این کار علاوه بر آنکه موجب می شود که شما رضایت کاربران خود را در هنگام ارسال پیام های شخصی برای آنها داشته باشید موجب افزایش اعتماد و احترام آنها نسبت به شما می شود.
متمرکز شدن بر روی تجارت محلی:
تجارت های کوچک معمولا حالت محلی و منطقه ای دارند و جامعه هدف آنها افراد یک نطقه با ناحیه خاص می باشند، از این رو برای این نوع تجارت ها استفاده از روش ها بازاریابی محلی می تواند بسیار مفید و سازنده باشد. زمانی که شما می خواهید در پروسه دیجیتال مارکتینگ خود این مساله را لحاظ کنید باید سعی کنید کاربرانی را در پروفایل های کاری خود جذب کنید که ساکن همان شهری که شما در آن در حال فعالیت تجاری هستید، باشند. برای این کار شما باید نیازها، علایق و سلایق افراد آن منطقه را در کار خود در نظر داشته باشید و محتواهایی ایجاد کنید که متناسب با نیاز های همین افراد باشد. علاوه بر این داشتن امکان ارسال رایگان در یک شهر و تکیه بر این نکته در تبلیغات محلی می تواند مزایای بسیاری برای تجارت های محلی داشته باشد و کاربران بسیاری را برای آنها جذب نماید.
استفاده از محتواهایی که از لحاظ سئو غنی سازی شده باشند:
استفاده از سئو در یک وب سایت به صاحبان تجارت ها کمک می کند که بدون صرف هزینه های گزاف به مزایا و منافع بسیاری دست یابند از این طریق که موجب می شود که کاربران از وجود وب سایت شما و تجارت شما مطلع شوند. یکی از مهم ترین بخش ها در بهینه سازی ، بهینه سازی محتوا است که یکی از تاثیر گذارترین ترفندهای سئو در یک وب سایت می باشد و اخیرا گوگل تاکید بسیاری بر آن داشته است. شیوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب، استفاده صحیح از کلیدواژه ها و ایجاد محتواهایی که دارای ارزش محتوایی باشند (به اندازه کافی طولانی باشند، برای کاربران نوشته شده باشند نه موتورهای جستجوگر، در آنها از تگ های H1 تا H6 به درست یاستفاده شده باشد و …) تضمین کننده آن است که وب سایت شما در صفحه اول نتایج جستجوها نشان داده شود و زمانی که کاربران خدمات و محصولاتی که شما ارائه می نمایید را در اینترنت جستجو می کنند وب سایت شما برای آنها نمایش داده می شود. از این رو می توان گفت که استفاده محتواهای غنی از لحاظ سئو می تواند موجب افزایش تعداد مشتریان و میزان فروش در یک تجارت کوچک شود.
منبع : کتب