زمانی‌ که برای اولین بار به پست مدیریت می‌رسید، آموختن برخی مهارت‌ها برای تأثیرگذاری مناسب ضروری هستند. در این بخش برخی مهارت‌های ضروری را که مدیران جدید برای رسیدن به موفقیت باید بیاموزند با هم مرور می‌کنیم. به نظر می‌رسد در نهایت به اولین پست مدیریت خود رسیدید، تبریک می‌گوییم! ممکن است شما در همان سازمان خودتان ارتقا پیدا کرده باشید یا نه، اصلا کار با یک شرکت جدید را پذیرفته‌اید. در هر صورت شما نیاز به آموختن و توسعه‌ی مهارت‌های جدید دارید تا بتوانید در جایگاه جدید خود نقش مؤثری ایفا کنید. در هر حال قدرت رهبری یک تیم نیاز به تلاش و عملکرد مناسب دارد، توسعه دادن برخی مهارت‌های کلیدی به شما در بهترین بودن کمک می‌کند.

مهارت‌هایی برای مدیریت شخصی مدیران تازه‌کار

پیش از اینکه بخواهید به سادگی پست جدیدتان را به‌دست آورید، مطمئن شوید شغل مدیریتی جدیدتان را اول از همه با مدیریت خودتان آغاز می‌کنید. معطل نکنید اول باید از خودتان شروع کنید!

قبول کنید هنوز باید مهارت‌های زیادی بیاموزید

مدیریت مهارتی است که حرفه‌ای شدن در آن سال‌ها طول می‌کشد، پس انتظار نداشته باشید از همان اول در آن ماهر باشید. با این حال در صورت تمرین با کارکنان‌تان برای کسب مهارت‌ها و کار قطعا می‌توانید هم به آموختن ادامه دهید و هم در پست خود بالا بروید.

با خودتان صبور باشید

درک کنید اشتباهات، موانع و شاید هم روزهای بدی در پیش خواهید داشت. از اشتباهات‌تان درس بگیرید و گذشته را پشت سر بگذارید. برخی از مدیران در خطا‌هایشان و برخی دیگر در ندانستن متوقف می‌شوند. بپذیرید که هنوز خیلی چیزها را نمی‌دانید و باید یاد بگیرید. با رشد در پست مدیریتی خود، تجربیات بیشتری کسب خواهید کرد و این تجربیات و مهارت‌های بیشتر، شما را جلو می‌برند.

الگوی خوبی باشید

کارکنان‌تان دنباله‌روی شما هستند، پس سعی کنید بهترین الگو برای‌ آنها باشید. به‌عنوان نمونه، اگر انتظار دارید همه به موقع سر کارشان حاضر باشند و تولید رأس ساعت ۸ صبح آغاز شود، حتما خودتان قبل از ساعت ۸ به محل کارتان بروید و مشغول به کار شوید. اگر شما ساعت ۹ صبح قدم‌زنان وارد شوید و قبل از شروع به تولید کمی وقت هدر دهید، اعضای تیم شما نسبت به کار بی‌اشتیاق خواهند شد و مثل شما دیر سرکارشان خواهند آمد. آنها شما را الگوی خودشان قرار می‌دهند و دنباله‌رو شما هستند.

آنچه مدیران تازه‌کار باید بدانند

مهارت‌هایی برای مدیریت دیگران

در مرحله‌ی اول شما از مدیریت خودتان شروع کردید، حالا می‌توانید روی مهارت‌های کلیدی مدیریت کارکنان‌تان تمرکز کنید.

زمانی را برای برقراری ارتباط در نظر بگیرید تا انتظارات‌تان را کامل و شفاف بیان کنید. کارکنان شما نمی‌توانند ذهن‌تان را بخوانند. بسیاری از مدیران معمولا وقتی اعضای تیم‌شان نمی‌توانند انتظارات آنها را برآورده کنند، ناامید می‌شوند، در حالی‌که مشکل در واقع این است که معمولا توقعات رؤسا آنقدر شفاف و واضح نیست که اعضای تیم آنها بدانند دقیقا چه کارهایی باید انجام بدهند.

همان‌طور که با کارکنان‌تان در تعامل هستید، درباره‌ی کارهای محول شده به آنها شفاف‌سازی کنید. درباره‌ی زمانی که می‌خواهید آن کار انجام شود و البته چگونگی انجام وظیفه‌ی مورد نظر با آنها صحبت کنید. مثلا نگویید: «آن را به دست من برسان»، بگویید:« گزارش پیشرفت کار روز شنبه را برایم بفرست». در این‌صورت هم زمان کمتری را صرف پیگیری کارهای دیگران می‌کنید و هم در صورت بر وفق مراد نبودن جریان پیشرفت کاری ناامید نمی‌شوید.

چنانچه یکی از افراد تیم شما انتظارات‌تان را برآورده نکرد، از او درباره‌ی این موضوع سؤال کنید. مطمئن شوید همه‌چیز را به وضوح بیان کرده‌اید و تیم شما دقیقا خواسته‌ی شما را درک کرده‌اند. بسیاری از مسائل مربوط به عدم عملکرد صحیح به‌ خاطر درک نادرست است.

تشویق کنید

مدیران خوب همیشه می‌خواهند به کارمندان خود گوش دهند. سؤال بپرسید، در پاسخ تشویق‌شان کنید و آنها را برای پیشنهاد دادن آزاد بگذارید. تشویق، روش صادقانه‌ای است که از طریق آن نشان می‌دهید چقدر علاقه‌مند به شنیدن و بحث کردن درباره‌ی افکار کارکنان‌تان هستید؛ پس این افکار و پیشنهادات را پیگیری کنید. اگر پیشنهادی را نادیده بگیرد، نشان‌دهنده این است که علاقه‌‌‌ای به شنیدن پیشنهادات بیشتر ندارید. اگر پیشنهادی را عملی نکردید درباره‌ی دلایل‌تان حتما توضیح دهید و حتما از ارائه‌ی پیشنهاد مورد نظر قدردانی کنید.

مراقب باشید اگر کارمندی چیزی گفت که شما تمایلی به شنیدن آن نداشتید، از آن شخص ناامید یا عصبانی نشوید، چون باعث می‌شود دیگر بازخورد صادقانه‌ای از طرف تیم خود دریافت نکنید. به‌عنوان نمونه اگر یکی از کارمندان از جلسات هفتگی شکایت و عنوان کرد این جلسات فقط باعث اتلاف وقت می‌شود، حالت تدافعی به خود نگیرید و در عوض تمام موارد مبنی بر لزوم تشکیل این جلسات را به‌طور روشن بیان کنید؛ این روش از بحث کردن با کارمند شاکی مؤثرتر است. مهم این است که شما ارزش برنامه‌ریزی برای جلسات شرکت را در عمل به آنها نشان دهید. این امر باعث بهبود جلسات، روحیه‌ی تیم و بهره‌وری مناسب می‌شود.

قدردانی کنید

اعضای تیم شما سخت‌کوش‌تر خواهند‌شد اگر بدانند، شما زحمات آنها را به زبان می‌آورید و برای‌ ایشان پاداش در نظر می‌گیرید. روش‌های زیادی برای قدردانی وجود دارد، از جمله قدردانی کلامی و مکتوب، قدردانی با دادن تقدیرنامه، هدیه و مرخصی. درباره‌ی نوع قدردانی از کارکنان‌تان خلاق باشید، وقتی تیم‌تان پروژه‌ای را زودتر از موعدِ برنامه‌ریزی شده به اتمام می‌رسانند، به این پیشرفت اشاره کنید. گاهی مواقع مهمانی‌ها را طبق خواست کارکنان‌تان در برنامه‌ی شرکت قرار دهید. بعضی اوقات بعد‌ از ظهرها به آنها مرخصی بدهید و بگذارید با هم فوتبال بازی کنند. هنگامی‌ که کارکنان‌تان بدانند از آنها قدردانی می‌شود، بهتر کار می‌کنند.

قاطع باشید

گاهی اوقات تفاوت بین یک مدیر خوب و یک مدیر بزرگ در توانایی در تصمیم‌گیری است. برای اینکه بتوانید از تصمیمات خود دفاع کنید، باید به اندازه‌ی کافی اطلاعات جمع‌آوری کنید. وقتی دلایل مناسب، قاطع و کافی درباره‌ی تصمیم‌تان وجود دارد، نترسید و جلو بروید. برخی از مدیران بی‌اراده و منفعل هستند و هرگز هیچ انتخابی ندارند. تیم شما و همکاران‌تان وقتی ببینند گزینه‌های انتخابی شما سنجیده هستند و تصمیمات محکمی می‌گیرید برای شما احترام قائل می‌شوند.

کمک کنید تا کارکنان‌تان ارزش کار خود را درک کنند

افراد تیم کاری شما دوست دارند احساس کنند کارهای مهمی انجام می‌دهند. برای آنکه به آنها بفهمانید چگونه در پیشبرد پروژه‌های سازمان سهم مهمی دارند، زمان بگذارید. روی تیم‌تان در سازمان بیشتر سرمایه‌گذاری کنید، در این صورت آنها درباره‌ی کارشان و افراد دیگر گروه متعهدتر خواهند بود.

مهارت‌هایی برای ارتقای دیگران

اعضای تیم همانند شما می‌خواهند در زندگی حرفه‌ای خود رشد کنند. برخی از مدیران جدید حس می‌کنند اگر اعضای تیم‌شان روزبه‌روز در کارشان بهترشوند، تهدیدی برای آنها به حساب می‌آیند. اگر شما به ارتقای افراد تیم خود کمک کنید، این نشانه‌ی خوبی درباره‌ی شخصیت شماست.

محیط مناسبی برای یادگیری و ارتقای تیم‌تان ایجاد کنید

برای یادگیری و رشد اعضای تیم خود به آنها فرصت‌ دهید. یک مدیر خوب همیشه خواهان بهبود مستمر کارکنان و پیشرفت شغلی آنهاست. بیشتر آنها توانایی بالایی برای یادگیری و گسترش دانش خود دارند و می‌توانند به شرکت کمک کنند. در این‌صورت خودشان هم راضی‌تر و خوشحال‌تر خواهند بود.

مربی خوبی باشید

شما در موقعیتی هستید که دانش و مهارت‌هایتان، دارایی مهمی برای تیم شما و شرکت محسوب می‌شود. برای آموزش و تشویق اعضای تیم خود و دیگران در سازمان‌تان وقت بگذارید. هر چه بیشتر به رشد دیگران کمک کنید، برای شرکت سودمندتر خواهید بود، در نتیجه، فرصت کافی برای باز کردن مسیر شغلی خود به سمت پیشرفت به‌دست می‌آورید.

در نهایت به این نکته توجه کنید؛ در صورتی‌ که شما این مهارت‌های مدیریتی را توسعه دهید، تأثیرگذاری بیشتری در پست مدیریتی خود خواهید داشت و فرصت‌های بیشتری در مسیر شغلی خود به‌دست خواهید آورد.

منبع : chetor.com