اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد. بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌ها از کانال‌های دیجیتالی مانند جستجوی گوگل، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وبسایت‌های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده خود استفاده می‌کنند. واقعیت این است که مردم در مقایسه با ۱۲ سال پیش، بیشتر از ۲ برابر وقت خود را بصورت آنلاین صرف می‌کنند. وقتی که این را می‌گوییم، یعنی شیوه‌ی خرید مردم تغییر کرده است، بدین معنی که بازاریابی آفلاین مانند قبل موثر نیست. بازاریابی همواره در مورد ارتباط با مخاطب‌تان در مکان و زمان درست است. و این امروزه بدین معنی است که شما آنها را در جایی ملاقات کنید که بیشتر وقتشان را آنجا صرف می نمایند: در اینترنت.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال

موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند:

  •  بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)
  •  بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
  •  بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  •  بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  •  بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  •  تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
  •  تبلیغات بنری (Banner Advertising)
  •  ایمیل مارکتینگ
  •  بازاریابی موبایل (Mobile Marketing)
  •  تبلیغات پیامکی (SMS Advertising)
  •  بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  •  بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Markreting)

دیجیتال مارکتینگ چه فایده ای دارد؟

سوای این بحث بدیهی که رسانه‌های دیجیتال فوق‌العاده پر مخاطبند و نباید این فرصت را از دست داد. اگر درست ببینیم، می‌فهمیم که شیوه تصمیم گیری مردم عوض شده است و رد آن را که بگیریم، واکنش مشتریان نسبت به حرف‌هایی که برندها در قالب تبلیغات و… می‌زنند هم تغییر پیدا کرده است! آن ها به حرف شما خیلی کمتر از کامنت‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی درباره محصول یا خدمات برندتان اهمیت می‌دهند! و بسیاری از موارد این چنینی که شما نباید از آن غافل شوید. یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مناسب می تواند در این راه شمارا به نحو احسند یاری نماید.

در واقع این طور نیست که بازاریابی دیجیتال برای شما صرفا یک کمک کننده باشد؛ بلکه شما نیاز دارید تا در رسانه‌های دیجیتال حضور داشته باشید.

مشکلات پیش روی بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ هم مانند سایر روش‌های دیگر دارای چالش‌هایی‌ست. سه تا از مهم‌ترین آن‌ها را در این بخش می‌خوانیم:

  • مشتریان همه جا پخش هستند: تنوع بسیار زیاد رسانه‌ها، وجود انواع مختلف دستگاه‌های دیجیتال با روش‌های بیان، روش‌های تبلیغاتی و نمایشی مختلف، که هر کدام در زمانی خاص و متفاوت با نوع دیگر و در موقعیتی خاص و متفاوت، استفاده می‌شود.
  • مشتریان بی‌محلی می‌کنند: جلب توجه مخاطب در رسانه‌های دیجیتال بسیار سخت‌تر شده است!
    علاوه بر شرکت شما، بی‌نهایت شرکت دیگر در این کانال ارتباطی سهم دارند و دلیل آن هم ارزان قیمت بودن این روش نسبت به روش‌های تبلیغاتی سنتی‌ست.
  • مشتریان مرموز شده‌اند: دسترسی به اطلاعات مخاطب سخت‌تر شده است! البته این اتفاق به خاطر امنیت بالای رسانه‌های دیجیتال نیست! موضوع چیز دیگری‌ست…
    آن قدر اطلاعات به جا مانده از مشتریان در رسانه‌های دیجیتال زیاد شده که تحلیل “یک” نفر هم احتیاج به یک بررسی روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه دارد!!

بهینه سازی موتور جستجو (سئو)
روند بهینه سازی وب سایت شما به منظور رتبه بندی بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو است، بنابراین، این به معنی افزایش حجم ترافیک ساماندهی شده (یا آزاد) است که وبسایت شما دریافت می‌کند.

 

بازاریابی محتوا
ایجاد و ارتقاء محتوا به منظور آگاه‌سازی از نام تجاری، رشد ترافیک، ارتقاء و پیشبرد تولید یا افزایش مشتریان.


بازاریابی درون‌سوی
بازاریابی درون‌سوی به رویکرد “قیف کامل” برای جذب مشتریان، وابسته کردن آنها و لذت بردن مشتریان از محتوای آنلاین اشاره دارد.
بازاریابی شبکه اجتماعی
به تبلیغ برند و محتوا در کانال‌های شبکه اجتماعی برای افزایش آگاه سازی در مورد برند، افزایش ترافیک و پیشبرد کسب و کارتان اشاره دارد.
پرداخت به ازای هر کلیک PPC
یک روش افزایش ترافیک در وبسایت، پرداخت هزینه به منتشر کننده تبلیغ شما، به ازای هر بار که روی آگهی شما کلیک میشود، است. یکی از رایج ترین تبلیغات کلیکی Google AdWords می باشد.


بازاریابی وابسته
یک نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد که در آن شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران در وبسایت خود حق کمیسیون دریافت می‌کنید.


اتوماسیون بازاریابی دیجیتال


اتوماسیون بازاریابی به نرم افزارهایی اطلاق می‎شود که هدف آن خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی است. بسیاری از بخش‌های بازاریابی باید کارهای تکراری مانند ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و سایر فعالیت‌های وبسایت را به صورت خودکار در بیاورند.
بازاریابی از طریق ایمیل
شرکت‌ها از بازاریابی ایمیل به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف‌ها و مراسم‌های خاص و همچنین سوق دادن افراد به سوی وبسایت کسب و کار استفاده می‌شود. ایمیل مارکتینگ یکی از قدیمی ترین و موثر ترین روش های بازاریابی دیجیتال برای تجارت های مختلف می باشد. بسیاری از برندهای بزرگ و تجارت های بسیار پر بازده از این روش بازاریابی به عنوان گام اصلی خود در جهت موفقیت یاد می کنند. ایمیل مارکتینگ همچنین برای مواقعی که شما می خواهید شاخه های جدیدی در تجارت خود اضافه نمایید و قصد دارید افراد را از وجود این شاخه های جدیدی در تجارت خود مطلع سازید می تواند بسیار مفید باشد. اگر شما از روش های درستی برای جمع آوری ایمیل های لیست ارسال ایمیل خود استفاده نمایید و همچنین ایمیل های مناسبی برای هر گروه از کاربران خود بفرستید و گروه بندی های دقیق و صحیحی در لیست ایمیلی خود ایجاد نمایید، می توانید با ارسال ایمیل هایی که به خوبی برای کاربران بهینه سازی شده اند میزان فروش خود را چند برابر نمایید.
PR آنلاین
روابط عمومی(PR) آنلاین این است که تضمین پوشش آنلاین نشریات دیجیتالی، وبلاگها و سایر وبسایت‌های مبتنی بر محتوا را تأمین کند. این بسیار شبیه روابط عمومی سنتی، اما در فضای آنلاین است.