خیلی از افراد آمیخته بازاریابی را با نماد 4 پی می شناسند که در واقع این 4 پی مخفف 4 فاکتور مهم در بازاریابی است، این 4 فاکتور ابزاری توانمند در خدمت بازاریابان در تعریف استراتژیهای بازاریابی است. بازاریابان جهت مشخص کردن مرزهای فعالیت خود نیز می توانند از این آمیخته بازاریابی بهره گیرند. از آنجا که این چهار عامل در کنترل مدیریت است، میتوان با ایجاد تغییر در آنها به سطح رضایت بالاتری در بین مشتریان خود دست یابید و احتمالا سهم خود را از بازار افزایش دهید.

محصول

در دوره ای با شایع شدن مفهوم توسعه ی کیفی محصول، اینطور تصور می شد که محصول خوب خودش فروش می رود. اما در دنیای رقابتی امروز که بازارها شاهد رقابت شدیدی بین تولید کنندگان و فروشندگان مختلف است ، محصول بد چندان مفهومی ندارد و همه ی محصولات خوب هستند. بعلاوه قوانین حمایت از مشتریان نیز، مشکلات را بـرای تولید کنندگان محصولات بی کیفیت بیش از پیش می کند. در دوره های اخیر، عامل “محصول” بیشتر ناظر بر میزان تطابق بیم محصول و ویژگیهایش با نیازها وخواستهای مشتری است.

به هر صورت منظور از “محصول” در آمیخته بازاریابی آن بخش از ویژگیهای فیزیکی و کارکردی محصول است که می توان برخی از آنها را اینگونه برشمرد :

برند، کارکرد، مدل، کیفیت، ایمنی، بسته بندی، پشتیبانی وگارانتی و لوازم جانبی. تصمیمات مربوط به این آمیخته بازاریابی می تواند اصلاح مشکلات محصول ، افزایش کارایی ، افزایش ایمنی ، طراحی زیباتر محصول، بهبود شرایط گارانتی و باشد، تصمیماتی که می تواند منجر به موفقیت و شکست محصول در بازار شود.

قیمت

استراتژی های قیمت گذاری محصول یکی از حوزه های مورد بحث در قیمت گذاری است. این فاکتور از آمیخته ی بازاریابی، یکی از عوامل بسیار مهم در عرصه ی رقابت است زیرا همیشه نسبت به قیمت حساسیت وجود داشته است.تصمیم گیری در زمینه ی آمیخته قیمت در بازاریابی  می تواند شامل استراتژی قیمت گذاری، پیشنهاد قیمت خرده فروشی، قیمت عمده فروشی و انعطاف پذیری قیمت باشد.

توزیع محصول و خدمات

توزیع محصول یکی از عوامل موفقیت در تمایز با رقبا می باشد زیرا در خیلی از مواقع قیمت گذاری شرکت ها یکسان و نزدیک به هم است و یکی از عوامل پیشی گرفتن بر رقبا انتخاب شبکه های توزیعی مناسب و پایین آوردن هزینه ها از این قبل است.

ترفیـع در بازاریابی به چه معناست؟

ترفیع نیز یکی از فاکتورهای آمیخته ی بازاریابی است. ترفیع یعنی کلیه ی اقداماتی که به منظور ایجاد ارتباط با مشتری صورت می گیرد. این ارتبـاط به منظور ایجاد احساس و ادراک مثبت در مشتریان هــدف صورت می گیرد. تحلیل نقطه سر به سر در اقدامات ترفیعی شرکت و همچنین بررسی میزان ارزش مشتری هایی که پس از برنامه های ترفیع به وجود می آیند ، اهمیت خاصی دارد.

 بازاریابی سبز

شرکت های زیادی در تلاش برای انجام رسالت خود در حفاظت از محیط زیست، سعی کرده اند که بیشتر مسئولیت پذیر باشند و بتوانند بهتر نیازهای مصرف کنندگان را برطرف کنند. مثلاً از آنجایی که دلواپسی مردم نسبت به تورهای ماهیگیری و در نتیجه مرگ دلفینها بالا رفته بود ، تولید کنندگان تیونا، تکنیکهای ماهیگیری را اصلاح کردند.

تفاوت بازاریابی سبز و بازاریابی درمفهوم عام

مسائل مربوط به محیط زیست و بازاریابی، می توانند در تضاد با هم عمل کنند: یکی از آنها از شما می خواهد که کمتر مصرف کنید و دیگری می خواهد که میزان مصرفتان را بالا ببرید، یکی مصرف گرایی را محکوم می کند و دیگری آن را تشدید می نماید. اما این دو، همیشه هم بر خلاف یکدیگر حرکت نمی کنند. بازاریابی می تواند به فروش ایده هایی برای شیوه های جدید زندگی کمک کند.

مفهوم واقعی بازاریابی سبز ناشناخته است. شاید به دلیل اشکال در نحوه اجرا ، بازاریابی سبز نتوانسته آنطور که باید در بین شرکت های ایرانی جا باز کند ، ولی باید قبول کرد که این کار اقدامی نمادین به نظر می رسد.

یکی از دلایلی که مفهوم بازاریابی سبز باید بیشتر مورد توجه شرکت ها باشد این است که مردم می خواهند انگیزه های واقعی سازمانها را بدانند. شما نیز به عنوان مسئول یک سازمان،  نمیتوان ناگهان تصمیم بگیرید که به عنوان یک سازمان مسائل شخصی و اخلاقی را وارد موضوع کرده و با مردم مثل مد رفتار نمود.

در مطالب قبلی موجود در سایت و در بالا در رابطه با بازاریابی سبز مطالبی آموختید و دریافتید که یکی از نیازهای زندگی امروز و کسسب و کارهای امروز توجه ویژه به بحث طبیعت و محیط زیست است.

در زیر ارکان بازاریابی سبز نیز همچون ارکان بازاریابی تشریح شده است:

قیمت در بازاریابی سبز

قیمت سبز باید منطقی و رقابتی باشد. به این معنا که اکثر مصرف کنندگان تنها در صورتی حاضر به پرداخت قیمت بالاتر هستند که ارزش افزوده محصول را دریابند. اما از طرفی دیگر بهتر است این ارزش در بهبود عملکرد، کارایی، طراحی، جاذبه بصری یا مزه آن باشد و یا حتی به دلیل ویژگی های دیگر محصولات سبز از جمله عمر طولانی تر و بی ضرر بودن آن.

 محصول در بازاریابی سبز

محصول سبز محصولی است که ضرر کمتری به محیط زیست وارد می آورد و از روشهای تعمیر، نوسازی، تولید مجدد، بازیافت و کاهش به دست می آید.

محصول سبز به حفظ و بهبود محیط طبیعی یا حفظ انرژی و کاهش یا حذف استفاده از مواد سمی، آلودگی و ضایعات کمک می کند.

 مکان سبز یا حتی توزیع سبز

مکان سبز دو بعد درونی و بیرونی دارد، منظور از بعد درونی محیط داخلی شرکت است که باید علاوه بر رعایت مساثل زیست محیطی در فرایندهای داخلی شرکت و تناسب بین طراحی فضای داخلی با کالای مورد نظر به گونه ای باشد که مدیران و کارکنان در آن احساس آرامش کنند و به تبع آن مشتریان نیز به خاطر برخورد خوب کارکنان و فضای دلنشین به آن جذب می شوند.

منظور از بعد خارجی ،به مکان های عرضه ای که کمترین آسیب را برای محیط زیست به همراه داشته باشد اشاره می کند.

شیوه های توزیع سبز مثلا استفاده از لوله های انتقال انرژی سالم و با کیفیت نیز یکی از راهکارهای بازاریابی سبز است.

 پیشبرد تبلیغات بصورت سبز

به معنای انتقال اطلاعات زیست محیطی واقعی به مصرف کنندگانی است که با فعالیتهای شرکت ارتباط دارند. اگر قرار نبود که سازمان های معروف دنیا چنین مسئولیتی را در قبال مردم و طبیعت به شرکت ها محول نکنند، علاوه بر بی اطلاعی اکثر مردم در زمینه ی آلاینده های محیطی، پساب های کارخانجات صنعتی نیز به دل طبیعت روانه می شد و دیگر وجدانی در رابطه با حفاظت از محیط و مفهوم بازاریابی سبز باقی نمی ماند. همچنین اظهار شرکت ها به تعهد برای نگهداری منابع طبیعی جهت جذب بازار هدف می باشد. سه شیوه ی تبلیغات سبز وجود دارد که می توان از این طریق می توان هدف از بازاریابی سبز را محقق کرد:

  • از طریق نشان دادن تبلیغی که رابطه بین محصول، خدمت و محیط زیست را نشان می دهد.
  • تبلیغی که به وسیله پر رنگ ساختن یک محصول یا خدمت،شیوه زندگی سبز را ترویج می کنند.مثلا تبلیغ شرکتی که با نشان دادن خودروی الکتریکی اش که هوا را آلوده نمی کند هم برای محصولش تبلیغ کرده و شیوه ی زندگی سبز را نشان داده است.
  • تبلیغی که مسئولیت و رسالت های زیست محیطی شرکت را به تصویر می کشد. مثل شرکت کوکاکولا که از طریق بازیافت مجدد بطری ها با تبدیل آنها به مصارف دیگر رساالت خود در قبال محیط سبز را نشان می دهد.